Mode – Samhörighet, individualism eller överlevnad?

I slutet av september 1991 var två tyska vandrare, Helmut och Erika Simon från Nurnberg, på väg över en glaciär högt uppe i de sydtyrolska alperna, vid Tisenjoch-passet på gränsen mellan Österrike och Italien, när de fick se en människokropp sticka fram ur isen i glaciärkanten. Kroppen var läderartad och kraftigt utmärglad men intakt.
En kol-14-datering visade att att mannen hade dött för över femtusen år sedan. Han fick snabbt smeknamnet Ötzi, efter den närmaste större dalen, Ötztal, medan andra kallade honom för Ismannen.

Intill kroppen låg personliga tillhörigheter och förutom en hel uppsättning verktyg så var det ändå kläderna som väckte störst uppståndelse och intresse. Före Ötzi hade vi ingen aning om hur stenåldersmänniskor var klädda, eller rättare sagt var lösa aningar och gissningar det enda som vi hade att gå på. De fynd som hade gjorts tidigare bestod endast av materialfragment. Här hade man en komplett mundering och den var fylld med överraskningar. Hans kläder var gjorda av skinn och päls från en imponerande lång rad av djur: kronhjort, björn, gems, get och tamdjur.

Ötzi hade pälshosor som hölls uppe med hjälp av läderband fästa vid ett midjebälte, en utstyrsel som bar nästan komiska likheter med fyrtiotalspinuppornas nylonstrumpor och strumpebandshållare. Ingen hade på långa vägar kunnat tänka sig en sådan klädsel. Han bar ett höftkläde i getskinn och en mössa i björnskinn, förmodligen en sorts jakttrofé. Mössan bör ha varit väldigt varm och frestade elegant. Kläderna i övrigt var till största delen gjorda i hjortskinn. Knappt något plagg var gjort i skinn eller päls från tamdjur, vilket man kunde ha förväntat sig.

Stövlarna bjöd på den allra största överraskningen. Mest av allt såg de ut som ett par fågelbon ovanpå sulor av styvt björnskinn och de verkade hopplöst felkonstruerade och ynkliga. En tjeckisk fot- och skoexpert, Vaclav Patek, gjorde en exakt kopia av dem, i samma utförande och material, och provade dem under en omfattande bergsvandring. Med viss förvåning kunde ha rapportera att de var “mer praktiska och bekväma” än alla moderna kängor som ha tidigare burit. De fäste bättre på hala stenar än dagens moderna gummi och det var nästan omöjligt att få skavsår av dem. Framför allt så var de extremt effektiva mot kyla.
Vi kan ju dra slutsatsen att Ötzi inte hade något annat än funktionella tankar när han gjorde sitt klädval, något som mer sällan är fallet i dagens hårda trendklimat. Någonstans blev mode ett uttryck för individuell personlighet snarare än ett rent kulturellt uttryck eller som för Ötzi, endast en praktisk lösning.

Klädmodet har, under flera årtusenden, varit ett sätt för människor att uttrycka olika känslor eller samhörighet med andra. Hur en person klär sig kan återspegla dennes personlighet eller särskilda preferenser. När personer med kulturell status börjar använda en viss typ av kläder kan detta påverka modet och bli början till en ny trend. Andra, som gillar eller respekterar dessa, tar ofta efter och klär sig i liknande kläder.

Man kan hitta historik som beskriver trender från 1300-talet då modet gick igenom en revolutionerande förändring för båda könen. Modet blev under denna tid mycket mer avslöjande och könsbetonat. Det var under denna tid byxor blev modernt för män, medan de tidigare under romartiden och medeltiden hade, liksom kvinnorna, burit tunikor.
Om man följer modet från då till nu så ser man återkommande trender och även intervaller då detta sker. Detta gör att man till viss grad kan förutspå vad som komma skall.

En retrokultur växte under början av 2000-talet fram i modesammanhang. Kläddesigners hämtade inspiration från klassiska plagg, ofta från 1950-talets något banbrytande klädstil och modskulturen från 1960-talet. Att utforma en personlig stil kryddad med moderiktiga basplagg och/eller accessoarer började bli viktigare än att följa de tidsenliga direktiven till fullo. Män började allt mer intressera sig för mode, som ett resultat av allt större intresse för utseende och stil i allmänhet.

Nu är det 2017 och modet är i högsta grad viktigt för män och vi ser även att det kryper ner i åldrarna. Dagens ungdomar blir mer och mer medvetna och skapar även egna trender. Influencers är viktigare än någonsin och studier visar så mycket som 80% av den totala försäljningen, i åtminstone vår bransch (e-handel), kommer från rekommendationer (influencers).
Vi konstaterar nyktert att klä sig rätt kan betyda mycket. Det kan visa samhörighet eller individualism. Det kan även handla om, som för Ötzi, ren funktionalitet.

Oavsett, så är mode och trender roligt och intressant.
Vi tycker i alla fall det och vi hoppas att du också gör det.

Nya inlägg